Skip to main content
Rate this post

دی‌متیل سولفوکسید

دی‌متیل سولفواکسید(DMSO ) به انگلیسی Dimethyl sulfoxide و فرمول شیمیایی C2H6OS ، یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۶۷۹ است.

شکل ظاهری این ترکیب، مایع بی‌رنگ است.و یک حلال آپروتیک قطبی محسوب می شود.

دی متیل سولفوکساید دارای دمای ذوب نسبتا بالایی می باشد و این بدان معناست که  اگر این ماده در فضای باز قرار داده شود از اوایل پاییز تا حتی اواخر بهار نیز می توان آن را به صورت منجمد مشاهده کرد.

خصوصیات دی‌متیل سولفوکسید :

فرمول مولکولی : C2H6OS

جرم مولی :          ۷۸٫۱۳ g mol−۱

شکل ظاهری :      Colourless liquid

چگالی :  ۱٫۱۰۰۴ g cm-3

دمای ذوب :         ۱۹ درجه سلسیوس (۶۶ درجه فارنهایت؛ ۲۹۲ کلوین)

دمای جوش :        ‎۱۸۹ °C, 462 K, 372 °F

انحلال‌پذیری در آب :          Miscible

اسیدی (pKa)        ۳۵[۱]

ضریب شکست (nD)          ۱٫۴۷۹

ثابت گذردهی خلأ = ۴۸

گرانروی             ۱٫۹۹۶ پواز at 20 °C

Dimethyl sulfoxide

Chemical compound

Description

Dimethyl sulfoxide is an organosulfur compound with the formula (CHظ₃)₂SO. This colorless liquid is an important polar aprotic solvent that dissolves both polar and nonpolar compounds and is miscible in a wide range of organic solvents as well as water. It has a relatively high boiling point. Wikipedia

Boiling point: 189 °C

Density: 1.1 g/cm³

Molar mass: 78.13 g/mol

Melting point: 19 °C

Formula: C2H6OS

IUPAC ID: Dimethyl sulfoxide

کاربردهای دی متیل سولفوکساید :

دی متیل سولفوکساید یا DMSO یک حلال پروتئینی قطبی است و  اغلب به عنوان یک حلال برای واکنش های شیمیایی شامل نمک ها استفاده می شود، به ویژه واکنش های فینکلستین و دیگر جایگزینی های نوکلئوفیلی .

 همچنین به طور گسترده ای به عنوان یک عصاره کننده در بیوشیمی و زیست شناسی سلولی مورد استفاده قرار می گیرد.

 از آنجا که دی متیل سولفوکساید فقط اسیدی ضعیف است، پایگاه های نسبتا قوی را تحمل می کند و به طور گسترده ای در مطالعه کربانیون ها مورد استفاده قرار گرفته است. و همچنین مجموعه ای از مقادیر pKa غیر آبی ( اسیدیته های CH، OH، SH و NH) برای هزاران ترکیب آلی در محلول DMSO تعیین شده است.

به دلیل نقطه جوش بالای آن، ۱۸۹ درجه سانتی گراد (۳۷۲ درجه فارنهایت)، DMSO به آرامی در فشار اتمسفر معمولی تبخیر می شود.

نمونه هایی که در DMSO حل شده اند، نمی توانند به راحتی در مقایسه با سایر حلال ها بهبود یابند. زیرا با حذف ضایعات DMSO با تبخیر روتاری معمولی بسیار مشکل است.

یک روش کامل برای بازیابی نمونه ها، حذف حلال های آلی از طریق تبخیر و سپس اضافه کردن آب (برای حل DMSO) و کریستالیزاسیون برای حذف DMSO و آب است.

به علت توانایی آن در حل بسیاری از ترکیبات، دی متیل سولفوکساید نقش مهمی در مدیریت نمونه و عملیات غربالگری در طراحی دارو دارد.

استفاده از د DMSO در پزشکی، DMSO عمدتا به عنوان یک ضد درد موضعی، وسیله ای برای استفاده موضعی از داروها، به عنوان ضد التهاب وآنتی اکسیدان استفاده می شود .

 از آنجا که DMSO میزان جذب برخی ترکیبات را از طریق بافت های آلی، از جمله پوست افزایش می دهد ، در بعضی از سیستم های تحویل داروی ترشحی استفاده می شود . اثر آن ممکن است با افزودن EDTA افزایش یابد.

این دارو اغلب با داروهای ضد قارچی ترکیب شده است، و آنها را قادر می سازد تا نه تنها در پوست، بلکه همچنین در ناخن ها نفوذ کنند.

DMSO به طور معمول در دامپزشکی نیز به عنوان یک راه حل برای اسب ها ، به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد دوم، اغلب، عملکرد در نظر گرفته شده از دی متیل سولفوکساید به عنوان یک حلال، برای حمل مواد دیگر در سراسر پوست است. همچنین در اسب، دی متل سولفوکساید به صورت داخل وریدی نیز تجویز می شود که این میتواند به صورت تنها و یا در ترکیب با سایر داروها مورد استفاده قرار گیرد.

تماس بگیرید