Skip to main content
5/5 - (2 امتیاز)

پالادیم استات

پالادیوم استات یک ترکیب شیمیایی حاصل از واکنش بنیان کاتیونی پالادیم دو بار مثبت با دو عدد بنیان آنیونی استات می باشد که فرمول آن C4H6O4Pd و یا بع عبارت دیگر  Pd(OAc)2 است. و نمکی با جرم مولی ۲۲۴٫۵ گرم بر واحد مول بوده و چگالی آن ۲٫۱۹ گرم بر سانتی متر مکعب است.

خصوصیات پالادیوم استات

این نمک در حالت مونومر رنگی قهوه ای مایل به زرد دارد و اگر این ماده به صورت پلیمری باشد رنگی به شکل صورتی کم رنگ به خود می گیرد.

همچنین این نمک در آب حلالیت اندکی داشته و در دمای ۲۰ درجه در آب به شکل قابل ملاحظه ای نامحلول است و با توجه به ماهیت آلی یون های استات آن، بیشتر در فاز آلی محلول می باشد.

همچنین برای این ترکیب دمای ذوب ۲۰۵ درجه سانتیگراد گزارش گردیده ولی با توجه به به آلی بودن بنیان های آنیونی این ترکیب دمای جوشی برای آن وجود ندارد زیرا قبل از به جوش آمدن در اثر حرارت تجزیه شده و به اکسید فلزی پالادیوم تبدیل می گردد.

این ترکیب در موسسه ملی سلامت آمریکا دارای شناسه پاب‌کم ۱۶۷۸۴۵ است.

تهیه پالادیوم (II) استات

پالادیوم (II) استات با استفاده از واکنش کربوکسیلات های پالادیوم (II) با اسید استیک قابل تهیه است. این مبادله یک روش جایگزینی برای سنتز پالادیوم دی استات است. این ترکیب در طیف رامان در محدوده طول موجی ۳۴۰ دارای پیک می باشد.

از ویژگی های بارز این ترکیب می توان به فعال سازی و تسریع واکنش کربن هیدروژن اشاره نمود. معمولا نمک های این ترکیب دارای ۴۷ درصد پالادیوم می باشد که دارای یکی از بیشترین درصدهای پالادیوم در میان سایر نمک های آلادیوم می باشد که می توان از آن برای تولید سایر ترکیبات برپایه پالادیوم استفاده نمود.

همچنین لازم بذکر است که این ترکیب دارای خاصیت سمی بوده و لازم است که هنگام استفاده از آن موارد ایمنی رعایت گردد. هنگام گرم شدن با الکل یا جوش طولانی مدت با سایر حلال ها، دی استات پالادیوم به پالادیوم تجزیه می شود. استنشاق آن می تواند موجب التهاب ریه و یامشکلات معده یا سیستم عصبی گردد.

ترکیبات پالادیم استات

پالادیم استات علاوه بر حالت مونومر به صورت پلیمری نیز در می آید. ترکیبات پلیمری پالادیم استات [Pd(OAc)2]n به طور کلی دارای فعالیت بیشتری نسبت به حالت مونومری این ترکیب دارد و با توجه به میزان و درجه پلیمری بودن (درجهn) این ترکیب در حلال های آلی دارای حلالیت بالاتری می باشد و غالبا به عنوان کاتالیست در واکنش های آلی به کار می رود.

با توجه به نتایج بدست آمده از X-Ray مشخص گردید که پلیمر های چهرتایی فراوانی بیشتری نسبت به حالت مونومر آن دارد و ساختار فضایی آن به صورت تتراگونال ( جهار وجهی) می باشد. به این صورت که ۴ اتم پالادیم یک خوشه مربعی شکل را تشکیل می دهند و ۸ لیگاند استات اطراف یون های فلزی را احاطه می کنند.

کاربردهای پالادیم استات

این ترکیب به عنوان کاتالیست برای بسیاری از واکنش های آلی همچون آلکن ها ، آریل ها، آلکین ها، دی ان ها، وینیل هالید ها و واکنش های اکسید و احیا در فاز آلی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین از این ماده بعنوان نمک پالادیم دو ظرفیتی  می توان برای تولید سایر ترکیبات پالادیوم استفاده نمود.

از انواع واکنش هایی که این ترکیب می تواند بعنوان کاتالیزگر عمل کند می توان به ۱- واکنش های کربنیلاسیون ۲- احیا آلدهید ها یا کتون ها. ۳- فرایند واکر در تولید پلی وینیل استات ۴- تبدیل آریل برمیدها به تری متیل سیلان ۵- تولید نانو لوله ها و نانو سیم های پوشش داده شده با استفاده از حرارت ۶- برای ایزومره کردن الکل های آللی به آلدهیدها ۷- و همچنین از این ترکیب به عنوان کاتالیست در واکنش های دارویی و تهیه دارو ها نیز استفاده نمود.

 

پالادیوم II استات مرک کد ۸۱۸۰۵۶

نام ماده  :  Palladium(II) acetate

کد محصول مرک : ۸۱۸۰۵۶

cas number : 3375-31-3

فرمول شیمیایی : C₄H₆O₄Pd

Synonyms: Palladium diacetate

Formula: C₄H₆O₄Pd

MW: 224,51 g/mol

Melting Pt: 205 °C

Storage Temperature: Ambient                MDL Number: MFCD00012453

CAS Number: 3375-31-3

EINECS: 222-164-4

 

تماس بگیرید